Przejdź do treści

Szukaj

Logowanie

Ścieżka do tej strony

Wydruk, pdf

Jak promować własną firmę?

 Jak promować własną firmę?

Jak promować własną firmę?

Jednym z pierwszych i podstawowych zadań każdej nowej firmy pojawiającej się na rynku, bez względu na jej skalę, jest opracowanie strategii promowania własnej marki, tak aby skutecznie wyróżnić się na tle konkurencji. Dlatego też na dwa zagadnienia należy zwrócić szczególną uwagę:

  • Stworzenie spójnej, jednolitej identyfikacji wizualnej firmy,
  • Dobór właściwych form reklamy i promocji firmy i jej produktów.

Stworzenie spójnej, jednolitej identyfikacji wizualnej firmy.

Co to takiego: jednolita, spójna identyfikacja wizualna firmy? Mówiąc najprościej, jest to zestaw jednolicie zaprojektowanych takich elementów jak:

  •   logo firmy (może to być znak graficzny lub sama nazwa z odpowiednio dobraną czcionką, albo też obydwa elementy razem);
  •   wizytówka,
  •   ulotka informacyjna,
  •   plakat,
  •   baner reklamowy,
  •   strona www,
  •   napis na samochód,
  •   szyld,
  •   papier firmowy,
  •   gadżety firmowe,
  •   stroje firmowe itp.

Oczywiście decyzją przyszłego właściciela firmy jest, jakie nośniki reklamowe zdecyduje się zaprojektować i komu powierzy wykonanie projektu. Pamiętać jednak trzeba, że autorska, wyraziście i indywidualnie zaprojektowana (nie sztampowa, powtarzalna jak „gotowce” ściągane z Internetu czy też projekty powtarzalne proponowane przez wiele firm internetowych) identyfikacja wizualna, stanowi element od początku wyróżniający firmę na rynku. Wskazuje też na jej poziom oraz dbałość właściciela o jakość, sugerując też jakość proponowanych przez niego produktów.

Oczywiście nie zawsze można sobie pozwolić, w fazie inwestowania w stworzenie firmy, na taki wydatek jak rozbudowana i pełna identyfikacja wizualna, ale warto przynajmniej zadbać o profesjonalnie zaplanowane logo, wizytówkę i np.: spójny z nimi projekt graficzny strony internetowej. Z czasem i w miarę rozwoju firmy, można, na bazie stworzonego już i funkcjonującego na rynku znaku/logo firmy, projektować kolejne elementy identyfikacji.

Rozpoczynanie promowania firmy od stworzenia strony internetowej, powierzonego na dodatek informatykowi, bez udziału grafika komputerowego, następnie zaprojektowanie wizytówki i ulotki w drukarni – oczywiście z projektem zaproponowanym przez drukarnię, to schemat często spotykany wśród małych, jednoosobowych firm wchodzących na rynek. Tego typu podejście powoduje, ze już od startu, przekaz wizualny skierowany na rynek i do klientów jest mało czytelny, trudny do zapamiętania, a na dodatek najczęściej mało atrakcyjny tak w formie, jak i w treści.

Naprawdę, warto pamiętać, iż inwestycja w projekt spójnej, jednolitej identyfikacji wizualnej firmy, to inwestycja w markę, a ta stanowi z czasem największą wartość firmy. I warto sobie zadać pytanie: czy warto na tym oszczędzać?

Dobór właściwych form reklamy i promocji firmy i jej produktów.

Pomimo, iż rynek oferuje ogromną różnorodność form promocji i reklamy, określenie i wybranie odpowiednich dla planowanego przedsięwzięcia, wymaga od przyszłego przedsiębiorcy, szczególnej pieczołowitości. Każda wydana złotówka powinna „ powrócić klientem”. Jako, że:

Reklama powinna być bardziej efektywna niż efektowna.

Jak spowodować, żeby reklama była efektywna? Przede wszystkim, dostosować formę i nośniki reklamowe do specyfiki docelowych grup klientów. To niezmiernie ważny aspekt działań reklamowych, którego zastosowanie może, z jednej strony obniżyć koszty nakładów na reklamę, a z drugiej strony zwiększyć jej skuteczność.

Dlatego w trakcie badania rynku i wybierania interesującej nas grupy klientów, warto zdobyć informację o tym co interesujący nas klienci czytają, czego słuchają, gdzie szukają informacji, gdzie bywają, jakie są ich zainteresowania itp.? A wszystko to po to, aby nasze przekazy reklamowe znalazły się dokładnie w tych miejscach i w takiej formie, która najszybciej i najskuteczniej trafi do naszych potencjalnych klientów.

Podstawowe formy przekazu reklamowego, to:

  • Reklama telewizyjna

Jej zalety, to m. in.: możliwość dotarcia do dużej grupy klientów, możliwość pokazania produktu i wywołania pożądanych emocji, bardzo duży zasięg, wiarygodność i prestiż, z także duży wpływ na poziom sprzedaży.

Jej wady, to m.in.: wysoki koszt tak emisji, jak i produkcji, duże zmęczenie tym typem reklamy, duża nietrwałość przekazu;

  • Reklama prasowa

Jej zalety, w dziennikach, to: docieranie do bardzo dużej grupy klientów, łatwość dotarcia do lokalnych środowisk, szybkość ukazywania się ogłoszeń i łatwość zmiany ich treści, stosunkowo niewysoka cena ( w porównaniu do innych nośników, nie dotyczy to jednak reklam w magazynach, gdzie koszt wykupienia miejsca emisji reklamy jest zazwyczaj bardzo wysoki).

Jej wady, to m.in.: brak możliwości pokazania działania, funkcji produktu, dużo mniejsze zaufanie niż do reklam telewizyjnych, brak dźwięku, co znacząco zmniejsza oddziaływanie emocjonalne reklamy.

  • Reklama radiowa

Zalety tej formy reklamy: klienci dobrze ją odbierają, jako mniej natrętną, można, odpowiednio dobierając stację, dotrzeć do wybranego segmentu klientów, jest stosunkowo tania, trafia do wyobraźni klienta i, co czasami jest bardzo ważne, można szybko przekazać informacje o lokalnych obniżkach czy promocjach.

Jej wady: operowanie wyłącznie dźwiękiem, bez możliwości pokazania produktu, co znacząco ogranicza możliwości reklamowania pewnej grupy towarów i usług, duża ulotność informacji.

  • Reklama zewnętrzna

Czyli: billboardy, banery, tablice reklamowe, reklama na samochodach i środkach komunikacji miejskiej, citylighty, neony itp.

Zalety tego typu reklamy, to m.in.: duża zauważalność przez klientów, można dzięki niej przekazać dużo niezbędnych informacji, tak o produkcie, jak i o firmie, stosunkowo niski koszt wykonania a także trwałość tego typu reklamy.

Natomiast do wad reklamy zewnętrznej możemy zaliczyć: duże koszty wykupienia miejsca reklamowego, trudność w sformułowaniu nośnego i efektywnego przekazu reklamowego, nie można też, co oczywiste, przekazać wszystkich informacji o produkcie.

  • Reklama wydawnicza

Czyli: ulotki, prospekty, katalogi, listy reklamowe, gazety handlowe.

Ten typ reklamy wymaga przemyślenia i właściwego skomponowania tak obrazu graficznego, jak i tekstowego. Robi dobre wrażenie, jeżeli do jej produkcji używa się wysokiej jakości materiałów. W przeciwnym wypadku, najczęściej, jeszcze przed przeczytaniem, trafia do kosza na śmieci. Należy też pamiętać o tym, iż generalnie, klienci nie lubią „być zasypywani” dużą ilością tego typu ofert.

Z drugiej strony jednak, dobrze, oryginalnie zakomponowana graficznie, wykonana na odpowiedniej grubości papierze, estetyczna i nie „przegadana” (czyli zawierająca optymalną ilość informacji) ulotka reklamowa, czy mały folder, mogą stanowić bardzo dobrą wizytówkę firmy. Oczywiście warunkiem jest także, to, iż zaprojektowane nośniki reklamowe będą się całkowicie wpisywały w obraz spójnej, jednolitej identyfikacji wizualnej firmy.

  • Reklama internetowa

Czyli m.in.: banery (statyczne bądź animowane), pozycjonowanie w katalogach i wyszukiwarkach, ogłoszenia na portalach informacyjnych, ogłoszeniowych czy społecznościowych.

Zaletą reklamy internetowej jest, m.in., to, że: jest tania, łatwa w wykonaniu, daje dużą możliwość zastosowania efektów dźwiękowych i wizualnych, jest łatwo zapamiętywana, ma globalny zasięg.

Ma też jednak dwie podstawowe wady: wielu odbiorców reaguje na nią negatywnie i szybo wyłącza (istnieją już specjalne programy blokujące emisję reklam w trakcie korzystania z Internetu); a po drugie trudno jest trafić precyzyjnie z tą formą reklamy, do interesującej nas grupy docelowej (co znacząco zmniejsza jej efektywność).

Źródło: Agnieszka Dejnaka, „Strategia reklamy marki, produktów i usług”; Helion 2006

Dobierając przekaz reklamowy, jak już wspomniałam, należy przede wszystkim kierować się preferencjami docelowej, wybranej przez nas grupy klientów. Dlatego w trakcie badania rynku, orientowania się co do potrzeb i preferencji naszych potencjalnych klientów, warto zadawać pytania o to, co nasi klienci czytają, czego słuchają, jak zdobywają potrzebne im informacje o interesujących ich produktach? Taka wiedza pozwoli nam świadomie wybrać najbardziej efektywne dla wprowadzanych przez nas wyrobów, towarów czy usług, formy przekazu reklamowego.

  • Marketing Szeptany

W tym miejscu, należy wspomnieć i podkreślić znaczenia jeszcze jednej, z wielu względów najważniejszej, szczególnie w pierwszej fazie tworzenia marki firmy i wprowadzania jej produktów na rynek, formy reklamy. Nazywa się ją w literaturze fachowej – „marketing szeptany” albo „reklama szeptana”. Mówiąc inaczej, chodzi o polecanie firmy, jej wyrobów, towarów czy usług przez zadowolonych i usatysfakcjonowanych klientów. Ta forma reklamy, kiedy nasza marka jest jeszcze mało znana, kiedy klienci nie mają jeszcze zbytniego zaufania do tego, co im oferujemy, spełnia ogromnie ważną rolę – obdarza nas klientami z polecenia, czyli tymi, których mamy szansę przekształcić w wiernych, wracających do naszej firmy, kupujących w niej, i to w długim okresie czasu, klientów. Należy jednak podkreślić, że na zdobywanie wiernych, lojalnych, wracających i polecających klientów mają szanse jedynie te firmy i ci ich właściciele, którzy konsekwentnie i z determinacją przykładają dużą wagę do jakości i profesjonalizmu w dziedzinie obsługi klienta. Podmiotowe traktowanie klienta, właściwa i sprzyjająca klientowi opieka posprzedażna, serwis, udzielane gwarancje w połączeniu z profesjonalną obsługą, zapewniają firmie stabilne budowanie marki i zdobywanie zaufania klientów.

AIDA – czyli jak opracować skuteczny przekaz reklamowy

Na koniec warto przytoczyć, od wielu lat funkcjonującą na rynku, ale ciągle aktualną i mającą zastosowanie w praktyce, zasadę tworzenia każdego rodzaju reklamy. Jej nazwa jest łatwa do zapamiętania, jako, że kojarzy się z tytułem jednej z najbardziej znanych i popularnych oper wielkiego włoskiego kompozytora, Verdiego, a mianowicie AIDA. Co to oznacza w odniesieniu do przekazu reklamowego, do jego oddziaływania na klienta? Otóż, dobry przekaz, komunikat reklamowy powinien wzbudzać:

  • Attention       czyli przyciągać uwagę;
  • Interest          czyli budzić zainteresowanie produktem.
  • Desire            czyli wywoływać pragnienie zakupu
  • Action            czyli pobudzać do działania, innymi słowy, do zakupu.

Tak więc twórzmy reklamę i promocję naszej firmy tak aby przyciągać uwagę, budzić zainteresowanie, wywoływać pragnienie zakupu i pobudzać naszych klientów do działania.

Przeczytaj treść ponownie